dinsdag 9 september 2008

3-D BEELDONDERZOEK

Het maken van driedimensionale beelden was voor mij een tot nu toe onbetreden pad. Wat ten eerste al anders dan werken op papier is dat je met meerdere zijdes te maken hebt. De eerste week transformeerde ik iets lelijks naar iets moois voor in mijn moeders tuin. Tijdens het vormen van het object moest ik constant elke zijde in de gaten houden. 

Ten tweede is er een enorme variatie aan materialen mogelijk. Ik vond het heel moeilijk in het begin om materialen te vinden die bruikbaar zijn. Wat wil je en waar zoek je dat?
Elk materiaal heeft zijn eigenschap en gevoel en elk materiaal vereist een andere technische omgang. 
Na hout, karton, rubber, touw, stof, papier en tape te hebben gebruikt in kleine studies, ging ik verder met hout. Hout is handig om te vormen en heeft vele bewerkingsmogelijkheden. Ik ben in aanraking gekomen met een aantal technische handelingen zoals; verbinden, gronden, plamuren en lakken.
Vooral het plamuren is een handeling die vaardigheid vereist. Snelheid is zeer belangrijk omdat zodra het plamuur droger wordt je niet meer kan smeren. Als je te lang blijft smeren wordt het grof i.p.v. glad en ontstaat er verschil in dikte van de laag.
Op papier kon ik al schetsend constructies neerzetten op papier om het object te laten ronddraaien. Net zoals een danseresje in een speeldoosje. Het concept was om een strak, wit,  glad, glimmend object te maken die rustig ronddraait alsof het zo bij de juwelier kan staan. Als een tegenstelling op het vervallen hekje wat ik als uitgangspunt heb genomen.
Wat ik bijzonder leuk vond was het bedenken van constructies om te laten bewegen aangedreven vanuit één punt, een (gouden o.i.d.) slinger. 
Met het bewegen van het object kwam er nog een aantal problemen bij zoals de beweging zelf, de beweging in de ruimte, de beweging in tijd. 
Het maken van driedimensionale objecten is naar mijn idee het moeilijkste en het meest tijdrovend. 
Er zijn zoveel elementen waar je mee in aanraking komt/kan komen (zoals vorm, formaat, ruimtelijkheid (standpunten), materiaal, textuur, structuur, kleur, tijd, beweging, atmosfeer, licht, temperatuur enz.) en de hoeveelheid aan technische handelingen is zo goed als oneindig.